Docent leidt studenten via activerende didactiek


Toelichting en verdieping

De docent wil studenten uitdagen en zelf laten ontdekken hoe ze gemaakte fouten kunnen verbeteren. Dit vraagt van de docent o.a. dat hij/zij de te bereiken doelen helder weet te formuleren, per student kan inschatten wat de balans is tussen coachen en adviseren ofwel de mate van zelfstandig leren. De docent moet kunnen inschatten wat de student uitdaagt, stimuleert en weten wanneer de student het als onveilig ervaart.

    • Waarom kiest de docent in de film voor activerende didactiek?
    • Welke balans vinden de docenten in de film belangrijk?
    • Wat is de reactie van de studenten op hoe zij onderwijs krijgen?
    • Deel jij hun visie?
    • Wat zou je hetzelfde doen en wat niet?
    • Waar zou jij op moeten letten, gezien je eigen stijl van lesgeven?

Zoek een collega op, begin een gesprek en breng je voornemen in de praktijk. Noteer voor zelf na afloop wat je ervan hebt geleerd?

Beschrijving

Studenten hebben structuur nodig, leiding maar ook zelfverantwoordelijkheid. Onder andere om een veilig leerklimaat te creëren. Docenten vertellen hoe zij de balans tussen vrijheid en discipline weten op te bouwen. Studenten geven aan wat zij prettig vinden.


Laat een bericht achter