Docenten leren van coachend leiderschap


Toelichting en verdieping

De samenwerkingssfeer in een docententeam werkt zowel positief naar de prestaties van de docenten als naar de studenten en de contacten met het bedrijfsleven, zegt een docent in de film. Daarbij is de houding van de leidinggevende erg belangrijk: niet controleren maar vertrouwen gevend, niet top down, maar professionele gelijkwaardigheid. “Als je wederzijds je kwetsbaar kan opstellen, leer je van elkaar”, zegt de leidinggevende in dit team.

    • Wat is je eigen ervaring?
    • Ben je het hiermee eens of zou je er iets aan toe willen voegen?
    • Welke voorwaarden vind jij belangrijk voor een coachend leidinggevende?
    • Welke mening hebben de docenten in het filmpje? Komen zij overeen met die van jou?
    • Wat is het verschil en hoe komt dat denk je?
    • Wanneer leer jij het meest van jouw leidinggevende?
    • Kan je dit bespreekbaar maken met jouw leidinggevende?

Plan een gesprek in. Hoe stel jij je op naar de studenten? Vraag het eens aan hen?

Beschrijving

Een teamproces techniek is eerst los zand en leert meer als team te functioneren. Dit motiveert docenten. Het brengt een ander samenwerkingsklimaat met zich mee dat overeen komt met hoe docenten de studenten willen laten leren.


Laat een bericht achter