Zelfstandig leren in de techniek


Toelichting en verdieping

Een van de voorwaarden om het zelfstandig leren van studenten te helpen ontwikkelen is, per student, een leercoach aan te wijzen. Docenten ontdekten dat dit speciale vaardigheden en kennis van hen vraagt. Kennis over leerstijlen van studenten, maar ook over hoe een leercoach het gesprek inricht. Studenten vertellen hoe zij deze aanpak ervaren en wat ze ervan leren. De docent vertelt hoe hij de studenten nu ziet ontwikkelen.

    • Wat vind je van hun argumenten?
    • Herken je die ook bij jezelf?
    • Weet jij wat jouw leerstijl is als docent of als student?
    • Hoe breng je die in de praktijk?
De nieuwe aanpak in het techniek programma betekende ook een vorm identiteitswisseling voor de docent.

    • Welke noemen ze in de film?
    • Wat hebben de docenten moeten leren?
    • Zou dat ook een leerpunt voor jou zijn?
    • Geef voor jezelf aan waarom wel, waarom niet.
Kijk op de site van het Arcus college in Heerlen hoe hun techniek opleiding nu in elkaar zit.

Beschrijving

De projecten op de techniek opleiding vragen meer zelfstandigheid van de student. Studenten krijgen inzicht in hun leerstijl. Zij vertellen wat hun ervaring is, welke leerstijl zij hebben. Docenten ervaren een verhoogde motivatie bij de studenten. Docenten geven aan dat hun vak niet meer centraal staat maar het project waar hun vak in terug komt en hoe ze leren samenwerken.


Laat een bericht achter